Na całym świecie zarejestrowanych jest około 255 milionów domen. Szacuje się, że w internecie funkcjonuje ok 650 milionów aktywnych witryn. Znalezienie informacji w światowej pajęczynie byłoby niemożliwe gdyby nie znane wszystkim wyszukiwarki. To dzięki nim w ciągu kilku chwil jesteśmy w stanie zdobyć potrzebne informacje.
Pozycjonowanie
Pod pojęciem pozycjonowania rozumiemy szereg działań mających na celu sprawienie by strona wyświetlała się wśród pierwszych wyników jakie zwracają wyszukiwarki po wpisaniu pytania.
Obserwacje zachowań internautów pokazują, że w pierwszy wynik jaki wyświetli się w wyszukiwarce kliknie aż 60% użytkowników. Kolejne dwa wyniki zostaną odwiedzone przez 20% pytających. Na drugą stronę wyników przejdzie zaledwie pięciu na stu poszukujących informacji.
Wyświetlanie strony w wynikach blisko pierwszej pozycji powoduje znaczny wzrost liczby wejść na stronę a tym samym zwiększenie liczby potencjalnych klientów odwiedzających nasz serwis. Pozycjonowanie przekłada się bezpośrednio na zyski jakie można osiągnąć prowadząc serwis internetowy. Obecnie jest to najtańsza i najskuteczniejsza forma marketingu w sieci.
Pozycjonowanie stron można podzielić na kilka etapów. W pierwszej kolejności analizujemy jakie słowa kluczowe wygenerują największy ruch w serwisie oraz analizujemy konkurencję jeśli taka istnieje. Gdy wiemy jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez internautów możemy przystąpić do optymalizacji strony czyli maksymalnego ułatwienia robotom wyszukiwarek poruszania się po naszej witrynie. Ostatnim etapem działań jest proces zdobywania odpowiedniej jakości linków zwrotnych dzięki którym serwis znajdzie się wśród pierwszych wyników dla konkretnych zapytań.
Linki zwrotne można zdobywać samodzielnie. Twórcy wyszukiwarek starają się jednak zabezpieczyć przed możliwością manipulacji wynikami wyszukiwania. Umiejętność oceny jakości linków oraz odpowiednie zaplanowanie strategii linkowania są swego rodzaju sztuką. Sposób działania wyszukiwarek jest pilnie strzeżoną tajemnicą a informacje, które są przekazywane często zaprzeczają sobie wzajemnie. Doświadczenie oraz nabyta z czasem intuicja pozwalają na skuteczną poprawę wyświetlania strony w wynikach wyszukiwań.